2. Ogólne procedury egzekwowania regulaminu


Zmiany w zasadach należy ogłaszać. Nie należy zatem karać ludzi za zasady, które zostały po cichu zmienione. Akceptacja regulaminu powinna jednak oznaczać obowiązek sprawdzania, czy nowe zasady nie zostały wprowadzone oraz podporządkowanie się im (“Ale tej zasady nie było jak się rejestrowałem, nie będę jej przestrzegać”), co można (powinno się) zaznaczyć w regulaminie lub w umowie z użytkownikiem (rejestracyjnej). Inne kwestie “na wszelki wypadek” to np. brak odpowiedzialności za konto użytkownika, możliwość usuwania, banowania itd. bez przyczyny czy wyjaśnienia.

Zasady powinny dotyczyć także prywatnych wiadomości, sygnatur, awatarów itd. Co oczywiste, nikt nie będzie sprawdzał w czasie rzeczywistym wszystkich wiadomości (wyjątkiem mogą być linki do złośliwego oprogramowania – co bez ingerencji w treść wiadomości sprawdzi skrypt przeszukujący bazę danych tych wiadomości), także złamanie zasad na tym kanale powinno być zazwyczaj na żądanie poszkodowanego.

Kary za złamanie zasad powinny następować w określonym czasie, inaczej mówiąc powinny ulegać przedawnieniu. Jaki byłby cel przyznawać komuś ostrzeżenie za coś zrobionego dwa miesiące temu? Zrobił to, fakt, ale ostrzeżenie ma edukować, a takie edukowałoby tylko o nadgorliwości moderatorów. Byłoby to niesmaczne a niekiedy i powodowało uczucie niesprawiedliwości. Na bardzo aktywnym forum okres ważności może wynosić nawet dwa tygodnie. Można zdecydować się ukryć tą wartość przed użytkownikami (wewnętrzna zasada) by ograniczyć liczbę nadużyć.

Najlepiej unikać zasad odnoszących się do ograniczeń technicznych np. zabronić tworzenia nazw użytkowników ze znakami językowymi zamiast zablokować te znaki od strony technicznej. W przypadku takich zasad, mimo obowiązku znajomości regulaminu, ich złamanie nie jest takie oczywiste (oraz kłóci się z logiką – skoro jest możliwość użycia znaku w nazwie, to dlaczego go nie użyć) i należałoby unikać/łagodzić ewentualne kary.

Pierwsze zasady powinny być dość ostre (zaostrzanie zasad jest traktowane jako atak na wolność i zabranie czegoś, co się użytkownikom należy), a dla mniejszego forum dodatkowo sformułowane prosto. Proste, by ich rozbudowę użytkownicy sami proponowali, by je rozumieli, przestrzegali i tłumaczyli pozostałym. Ponadto tak stworzone zasady będą faktycznie dla społeczności a nie tylko dla administracji.

Tworząc zasady nie należy zapominać o ustosunkowaniu się do rang. Czy moderatorzy mogą dawać ostrzeżenia administratorom, kto daje ostrzeżenia moderatorom, jakie są przewidziane kary, czy istnieje dla moderatora pewien rodzaj immunitetu?

Pozostaw komentarz

Komentarze nie są automatycznie publikowane. Regulamin publikacji komentarzy.