1. Oznacz moderatora jako spam


Aby moderacja działała sprawnie, trzeba też ją podglądać i kontrolować. Są różne sposoby na to, na zbieranie oraz dalsze działania związane ze skargami użytkowników na moderatorów.

Sposób pierwszy to zbieranie skarg przez określone osoby będące wyżej w hierarchii. Przez prywatną wiadomość, e-mail czy jako część Wsparcia Użytkownika. Zgłaszający jednak albo nie otrzyma odpowiedzi, albo tylko “zajmiemy się tym”, zazwyczaj wchodzenie w dyskusje z użytkownikiem to wyjawienie poufnych informacji (o innych działaniach moderatora) czy jałowa dyskusja, jeśli nie miał racji (tak czy inaczej, obgadywanie oskarżonego moderatora). Przez to użytkownikom wydaje się, że ich skargi są ignorowane (nie widząc oficjalnego potwierdzenia ani wyrzucenia danego moderatora), czy też, że po prostu moderatorzy kryją się wzajemnie.

Zostawienie pełnego pola użytkownikom to każdorazowe wykłócanie się (nikt nie lubi tych, którzy mają chociaż trochę więcej władzy). Jeśli ktoś nieodpowiednio zachowa się w temacie i dostanie tam ostrzeżenie, to zaraz temat ten może przerodzić się w dyskusję o moderatorze, moderacji, zasadach itd. Temat pewnie trzeba będzie wyczyścić albo założyć od nowa. Ten sposób nie da kontroli poczynań moderatorów, gdyż wymagałoby to przeglądania całego forum i szukania, gdzie dany moderator został skrytykowany. Ten sposób pozwoli tylko użytkownikom pokłócić się z “władzą”, będzie nieedukacyjny jeśli chodzi o postępowanie według procedur, trzymanie się zasad i kulturę.

Można połączyć oba rozwiązania i utworzyć dział skarg. Tak czy inaczej pisanie na forum to próba wywarcia nacisku, protest. Często dojdzie do prania prywatnych majtek, podburzania “tłumu”, fałszywe poparcie dla oskarżyciela będzie o wiele łatwiejsze – wystarczy zwołać znajomych i już mnóstwo opinii przeciwko moderatorowi. By ograniczyć prywatne rozrachunki i atmosferę wojenną, w takim dziale potrzebne są ostre zasady, a skargi muszą dotyczyć konkretnych działań (np. przyznanie bana, ostrzeżenia, wulgarna odpowiedź), potwierdzonych dowodem. Wtedy można ocenić czy to co zrobił moderator było zgodne z zasadami, właściwe. Tematy “Oceń działania XXX w tym kwartale” to zwyczajne konkursy popularności, a najbardziej popularny może być ten, kto daje najmniej ostrzeżeń i unika dawania ich forumowym celebrytom.

Należy pamiętać, że “nazywanie” na forum, pokazywanie palcami – zamiast innymi kanałami – nie dąży do osiągnięcia oficjalnego celu (cel – stała się jakaś niesprawiedliwość i trzeba to naprawić) a przynajmniej oficjalny cel nie jest najważniejszy. Złość, zniesławienie, zgromadzenie ludków przeciw komuś, to są główne cele. Warto powiedzieć to wprost użytkownikom, którzy nadużywają forum do personalnych krucjat. Inni szybko zobaczą, że tak naprawdę niesłuszne ostrzeżenie to nie jest główna pobudka autora tematu i się wycofają.

Ograniczenie oceniania czy dyskusji z moderatorami da szansę do rozwijania się plotek, bowiem temat “Moderatorzy nic nie robią, a jeśli już, to nadużywają władzy i przyjmują tylko swoich znajomych!” zostanie zamknięty z prośbą o przekazanie informacji na e-maila. W skutek czego pojawią się opinie “Widzicie, temat zamknęli, czyli jest coś na rzeczy”.

Alternatywa to odważny moderator wkraczający do tematu: “Drogi Użytkowniku, masz 24 godziny na dostarczenie tutaj dowodów jaka to straszna jest korupcja i nieróbstwo wśród moderatorów albo przeprosiny. Z przyjemnością wyjaśnimy wątpliwości a jeśli faktycznie coś dzieje się złego, nastąpi interwencja. Jeśli jednak nic nie napiszesz ani nie przeprosisz, to znak, że trollujesz i otrzymasz bana. Pozdrawiam”. Użytkownik pewnie odpisze “Ale i tak skasujecie, na dodatek będziecie wiedzieli co my wiemy”, albo użytkownik znajdzie coś dyskusyjnego u jakiegoś moderatora, co dawno zostało wyjaśnione, ale aby wyjść na swoje będzie się upierać przy tym jak osioł – że znalazł, i miał rację.

Pozostaw komentarz

Komentarze nie są automatycznie publikowane. Regulamin publikacji komentarzy.